Publikováno Napsat komentář

Sluneční kámen

 

Kámen slunce (španělsky: Piedra del Sol) je jednou z nejstarších památek aztécké kultury, která se datuje kolem roku 1479. Po španělském dobytí Mexika byl tento monolitický čedičový disk pohřben pod zemí, kde zůstal skrytý až do 17. prosince 1790, když byl nalezen v centru Mexico City.

Pomník má průměr 3,66 ma tloušťku 1,22 m, váží 24 tun a je v současné době vystaven v mexickém Národním muzeu antropologie.

Jako nejběžnější verze svého účelu se předpokládá, že může představovat:

  • rituální oltář pro oběti , jejichž výroba nebyla dokončena kvůli rozbitému kameni,
  • nebo – kalendář .

První verze nevyžaduje žádná zvláštní vysvětlení, ale druhá bude podrobněji zvažována …

 

Porozumění kameni jako kalendáři

Disk je věřil představovat aztéckou kosmologii v stručné symbolické formě. Podle názorů Aztéků existovaly před naším vesmírem další čtyři vesmíry. Ty. svět již má čtyři velké cykly, které kněží nazývali „slunci“. Jedna z písemných záznamů o aztécké civilizaci uvádí, že „první slunce“ trvalo 4008 let a civilizace, která v té době existovala, zahynula při povodni, z níž nebylo možné uniknout.

 „Druhé slunce“ trvající 4010 let skončilo obludným hurikánem, který zničil další civilizaci. „Třetí slunce“ trvalo o něco déle – 4081 a skončilo také další katastrofou: tentokrát lidé zemřeli na ohnivý déšť, který na ně padl z nebe, a na toky sopečné lávy. A konečně „čtvrté slunce“, které trvalo 5056 let, skončilo smrtí lidstva od hladu, který následoval „moře krve a ohně“.

 Podle názorů Aztéků přichází další „páté slunce“ dlouho a žijeme v páté éře ( Čtyři zemětřesení ), kdy vládne bůh Tonatiu. Na jeho počest by měly být pravidelně obětovány lidské oběti, aby se zabránilo smrti světa.

 

Centrální disk

Centrální disk: obličej, čtyři éry a hlavní strany .

Uprostřed disku je tvář boha Slunce Tonatiu se dvěma tlapami v náramcích, s očima a obočím, protože nic se před jeho pohledem nemůže skrýt. V každé ruce drží lidské srdce, jeho jazyk obrázek e n pazourkový nůž, který symbolizuje, že je třeba obětovat pro kontinuitu pohybu slunce.

Čtyři éry

Čtyři čtverce obklopující božstvo představují čtyři slunce – čtyři éry, které předcházely současnosti, Páté slunce.

  • V pravém horním čtverci je první éra – Čtyři jaguáři, kteří skončili vyhlazením lidí monstrózními jaguary, které se vynořily ze střev Země. Představuje prvek Země.
  • Na levé straně je éra – Čtyři větry , na jejichž konci se hurikány shodily a lidé se proměnili v opice. Představuje prvek vzduchu.
  • Pod ním je znázorněna éra – Čtyři deště, které zahynuly v ohnivém dešti. Představuje prvek ohně.
  • V pravém dolním náměstí je éra – Čtyři vody , která skončila zaplavením světa a změnou lidí na ryby. Představuje prvek vody.

Kardinální body

Kromě toho centrální disk mezi dobami ukazuje známky hlavních světových stran: na severu se značkou Odin Flint ; na jih se znaménkem Jeden déšť ; na východ s královskou korunou a na západ se znamením Sedmé opice .

 

První prsten   

Kroužek sousedící s centrálním diskem představuje symbolické znázornění aztéckého kalendáře, který se skládal ze dvou paralelních kalendářů: posvátného a civilního. Proti směru hodinových ručiček jsou ikony dvaceti dnů posvátného kalendáře. Těchto dvacet dní v kombinaci s třinácti čísly vytvořilo rituální 260denní rok. Také přidáno pět teček, což představuje dalších pět dní v civilním kalendáři, který se skládal z 18 období po 20 dnech. Výsledkem je tedy 365denní občanský rok.

 

 

 

Názvy dnů (proti směru hodinových ručiček):

  • Sipaktli – krokodýl,
  • Eekatl – Vítr,
  • Callie – dům,
  • Kuezpallin – ještěrka,
  • Couatl – had,
  • Mikistly – Lebka,
  • Mazatl – jelen,
  • Tochtli – králík,
  • Atl – voda,
  • Itzkintli – pes,
  • Osomatli – opice,
  • Malinally – tráva,
  • Akatl – Reed,
  • Ocelotl – Jaguar,
  • Kuautli – Orel,
  • Koskakuautli – sup,
  • Ollin – pohyb,
  • Tekpatl – Flint Knife,
  • Kiahuitl – déšť,
  • Xochitl – květ.

 

Druhý kroužek

Druhý prsten se skládá z čtverců s pěti tečkami, které, jak se zdá, představují pět dní v týdnu. Kromě toho osm rohů rozděluje kámen na osm částí. Předpokládá se, že se jedná o paprsky slunce směřující ke světovým stranám.

 

Třetí prsten

Na vnějším prstenci je kámen obklopen dvěma ohnivými hady Shiukoatl, které jsou obráceny k sobě (dole). Jedna tvář je napůl černá, druhá je červená, což symbolizuje dualitu – věčnou změnu dne a noci. Za hlavami hadů jsou tlapy tlapky s očima opakujícím ruce tlapky Tonatiu na centrálním disku. Jejich těla jsou rozdělena do sekcí, které možná představují 52letý cyklus.

V horní části disku, mezi ocasy hadů, je čtverec, uvnitř kterého je vytesáno datum 13 Acatl (13 Reed). Předpokládá se, že toto datum odpovídá roku 1479, kdy byly dokončeny práce na monolitu.

Podél samotného okraje kamene je vyřezáno osm děr ve stejné vzdálenosti od sebe. Je možné, že kámen Slunce sloužil také jako sluneční hodiny: do otvorů mohly být vloženy tyčinky, jejichž stín padl na symboly disku a označil tak denní dobu.

 

Pro referenci:

Mayové používali dva kalendáře najednou. V prvním ( tzolkinském kalendáři ) byl rok vždy tvořen 260 dny (13 měsíců s 20 dny v každém) a nazýval se „tzolkin“ a ve druhém ( Haabův kalendář ) „lichým rokem“ – sestával z 365 dní (18 měsíců do 20) každý den plus 5 dalších dnů – bez názvu). Přítomnost dvou cyklů („tzolkin“ a „lichý rok“) vedla k tomu, že každý den měl dvě jména, například 3 akbal, 4 kumu. Protože oba cykly byly různé délky, nebyla opakována žádná specifická dvojitá kombinace denních jmen během 52 „lichých“ let a 73 „tzolkinových“ let (52х365 = 18980 = 73х260). Předpokládá se, že toto období se nazývalo „aztécký věk“ nebo „

Věří se, že kalendář Venuše byl navržen tak, aby určil správný čas pro zahájení válek a vojenských kampaní.

Měsíční kalendář byl používán Mayy pro sledování chronologie ve velkých časových obdobích – uvedené cykly slunce.

 

Moje pochybnosti

Reliéfní značení Sun Stone odpovídá deklarované funkci kalendáře pouze v jedné číselné hodnotě – v prvním kruhu sochy je 20 piktogramů, které údajně odpovídají jménům dnů ve 20denním měsíci. Pokud jde o počet měsíců v samotném roce, ať už jde o civilní nebo posvátný kalendář, neexistují žádné známky ani náznaky odpovídajících čísel 13 nebo 18. A také – neexistují náznaky o 5 bezejmenných dnech, cyklu Venuše nebo dlouhém kalendáři počítání. Ve skutečnosti jsou všechna tato data převzata z jiných zdrojů, ale zde vidíme, ze strany pseudovědeckých vědců, jen nevhodný pokus o zavedení kalendářních dat do exotiky kamene. Ve snaze připsat – funkce, která pro něj nikdy neexistovala.

Další možnost: činnost kalendáře je nejlépe demonstrována na určitém mechanickém zařízení, které obsahuje v záběru několik ozubených kol. Pokud má každé takové zařízení počet zubů úměrných simulované časové periodě. Takový mechanismus však v kamenném „kalendáři“ nedodržujeme.

A pokud zde přidáme apokalyptické názory, že informace kalendáře „číst“ z povrchu kamene je základem pro určení „konce světa“ v roce 2012, pak, jak se říká, obecně „zhasnou světlo …“

A proto všechny tyto pochybnosti vedou k jediné myšlence: je zde zobrazen kalendář?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..