Posted on Napsat komentář

Jak snížit krevní tlak pomocí stravy a zbavit se rizika užívání léků jednou provždy

Krevní tlak bychom si měli všichni pravidelně kontrolovat. Vysoký krevní tlak postihuje značnou část dospělé populace a patří mezi významné zdravotní rizikové faktory. Preventivní i léčebné účinky má především vhodná výživa. Podíváme se podrobně na to, jak předcházet vysokému krevnímu tlaku a jak snížit krevní tlak.

 

Co je to krevní tlak?

Je to tlak působící na stěnu cév, zejména tepen. Vzniká vypuzováním krve ze srdce do aorty. Krevní tlak stoupá a klesá podle průběhu srdečního cyklu. Výška tlaku je ovlivňována silou vypuzování krve ze srdce, stavem stěn aorty a odporem, který proudící krvi kladou drobnější cévy. Krevní tlak si lidské tělo udržuje v určitém rozmezí. Kolísání se projevuje jako nízký nebo vysoký krevní tlak.

Máte vysoký krevní tlak?

 

„A co je na vysokém krevním tlaku tak hrozného?“ diví se řada lidí. „Vždyť to přeci nebolí. A když je tlak vyšší, předepíše lékař pilulky a problém je vyřešen, nebo ne?“ Ale pravda je bohužel opakem. Vysoký krevní tlak je skutečným problémem a z důvodu špatného životního stylu a nedostatečné prevence postihuje drtivou většinu dospělé populace.

Vysoký krevní tlak – hodnoty

Podle Světové zdravotnické organizace má mít normální krevní tlak hodnoty do 130/85 mm Hg, přičemž optimální je kolem 120/80 mm Hg. Problém nastává, když jsou hodnoty dlouhodobě nad 140/90 mm Hg. Takový tlak velmi přetěžuje srdce a celý cévní systém. Hrozí riziko infarktu, mozkové mrtvice, nebo embolie.

Vysoký krevní tlak lze samozřejmě léčit pomocí medikamentů, ale to již většinou jde o velmi závažný stav pacienta. Ideální proto je, se do takové situace vůbec nedostat. Krevní tlak se dá snižovat mnohem příjemnějšími a přirozenějšími cestami.

 

Jak snížit krevní tlak?

Na snížení krevního tlaku a vůbec celkového rizika vzniku mnoha civilizačních nemocí pomáhá pravidelný přiměřený pohyb. Každodenní procházka v délce aspoň 30 minut, projížďka na kole, nebo oblíbený rekreační sport, prospívají srdci i celému cévnímu systému. Když navíc nahradíme rychlé a povrchní dýchání hlubokým a plným dechem, organismus se celkově zklidní, mysl vyjasní a tělo se začne samo regenerovat.

 

Jak snížit krevní tlak pomocí stravy

Další důležitou složkou, která se nutně projeví v dobrém i ve zlém na zdravotním stavu, je strava. To, co tělu podáme, slouží jako palivo srdce, svaly, mozek a všechny naše orgány. Chceme-li být fit a starat se o své zdraví, měli bychom v první řadě upravit svůj jídelníček.

Jak snížit krevní tlak? Dodržujte tyto rady:

  • Méně solit. Při vaření používat k dochucení jídla koření a čerstvé bylinky. Vyhnout se umělým dochucovadlům.
    Bílé pečivo nahradit celozrnným. To obsahuje řadu výživných látek, které tělo přivítá. Bílé pečivo je naproti tomu pro tělo z výživového hlediska téměř „prázdné“ a jen zatěžuje trávící systém.
  • Používat kvalitní oleje. Živočišné tuky nahradit kvalitními oleji ze semen a plodů. Používat panenský olivový olej, olej z dýňových semen nebo olej z vlašských ořechů.
  • Dávat přednost nízkotučným mléčným výrobkům. Zapomenout na plnotučné výrobky a v obchodě vybírat ty s nejnižším podílem tuků. Tím snížíme riziko ukládání cholesterolu v cévách.
  • Přidat do jídelníčku ovoce a zeleninu. Ideální jsou banány, broskve, cukety, celer, rajčata, cibule, brokolice, mrkev a česnek. Ten navíc obsahuje látky snižující hladinu cholesterolu v cévách a zabraňuje jejich ucpávání. Ideální je sníst v jídle aspoň stroužek česneku denně.
  • 2 x týdně si připravit rybu. Ryby obsahují kromě nezbytného jódu i Omega 3 mastné kyseliny, které prospívají srdci a pomáhají snižovat krevní tlak. Druhé nejkvalitnější maso je krůtí.
  • Omezit alkohol. Ten zvyšuje tlak a namáhá cévní systém. Kdo má potíže s vysokým tlakem, měl by se mu obloukem vyhnout. Ostatní, kteří dbají o prevenci, mohou střídmě občas vypít např. kvalitní víno.
  • Vychutnat si pohodu u bylinkových čajů. Například čaj z meduňky, nebo hlohu obecného pomáhají relaxovat, zklidnit tělo i mysl a obsahují látky, které snižuji vysoký krevní tlak.

Co zvyšuje krevní tlak?

Sůl. Pokud máte vysoký krevní tlak, určitě snižte příjem soli! Pokud máte naopak nízký krevní tlak, příjem soli zvyšte. Sodík, který je součástí soli, má významný vliv na krevní tlak. Asi 30 % lidí je citlivých na sůl, tzn. že jejich krevní tlak na ni reaguje nadprůměrně citlivě. Hypotonici (lidé s nízkým tlakem) by tedy mohli zkusit zvýšit obsah soli v potravě. Hypertonici naopak sůl zcela eliminují!

Vitamin C. Posiluje totiž působení adrenalinu na vzestup krevního tlaku. Adrenalin je hormon, který se tvoří v nadledvinkách a v části vegetativního nervového systému.

Alkohol. Pacienti s vysokým krevním tlakem by se měli vyhnout alkoholu, který tlak zvyšuje. Známé jsou také účinky kávy, černého čaje či matcha. Pozor také na lékořici. Lékořicový kořen obsahuje aromatickou látku glycyrrhizin, která podporuje vyplavení hormonů nadledvinek, které zadržují v těle sůl a podporují vylučování draslíku. Následkem toho se v těle změní hospodaření s vodou a stoupne krevní tlak. Zvyšuje se nebezpečí otoků. Lékořice je součástí cukrovinek, u nás známých jako pendreky.

 

Vysoký krevní tlak – přírodní léčba

Přírodní léčba vysokého krevního tlaku spočívá v omezeném užívání soli v jídle. Pozor ale na skrytou sůl např. v pečivu, zejména bílém. Raději se vyhněte konzumaci jídla v restauracích a zejména fast-foodech. Do jídla se během přípravy totiž přidává soli opravdu dost.

Kávu pijte jen bez kofeinu a čaj pijte jen ovocný. Alkoholu se raději vyhněte zcela. Snižte také svou tělesnou nadváhu! Nadváha znamená vždy předpoklad ke zvýšenému krevnímu tlaku. Omezte příjem cukru a sladkých jídel, zákusků, sladkých nápojů.

Nevhodný je heřmánkový čaj, celer a jakékoli tučné jídlo.

Draslík

Protipólem sodíku je draslík, který má velký význam v našem jídelníčku. Při nedostatku draslíku tělo hromadí sodík. Tento nadbytek je nebezpečný a může způsobit zvyšování krevního tlaku. Draslík obsažený v jídelníčku pomůže tělu sodík vyloučit. Zdrojem draslíku je sušené droždí, sušené meruňky, petržel, libeček, pšeničné otruby, melasa, hrozinky, švestky, broskve, rybíz, brambory, špenát, vlašské ořechy, celozrnné obiloviny, květák.

Vápník

Jak snížit krevní tlak? Dostatečný příjem vápníku chrání před zvyšování krevního tlaku. Zdrojem vápníku je tmavě zelená listová zelenina, mrkev, petržel, celozrnné obiloviny, sezamové semínko.

Jezte co nejméně masa

Vegetariáni mají prokazatelně lepší krevní tlak, proto ve svém jídelníčku omezte příjem masových výrobků.

Při vysokém krevním tlaku se nedoporučuje zrnková káva, černý čaj, alkohol, červené víno.

 

Jak snížit krevní tlak? Používejte bylinky na snížení tlaku

Na snížením krevního tlaku pomáhají také některé bylinky. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Česnek na snížení tlaku

Povařte 3 až 4 stroužky česneku 5 minut v 750 ml vody. Pijle šálek denně. Nepoužívejte při žaludečních problémech.

Droždí na snížení tlaku

Jezte 3x denně po 1 čajové lžičce pivních kvasnic nebo droždí po dobu 14 dní.

Kopr

Na podporu srdeční činnost při vysokém tlaku si vezměte 1 čajovou lžičku semene kopru, rozdělte ji na 3 díly a přes den žvýkejte. Zapíjí se dobrým zeleným čajem.

Červená řepa

Smíchejte šťávu z červené řepy (může být i z cukrové řepy) v poměru 1:1 s medem, uschovejte v chladu a užívejte 3x denně 1-2 čajové lžičky.

Bylinné čaje na vysoký krevní tlak

List pampelišky (smetanky lékařské) mírně rozšiřuje cévy a povzbuzuje činnost ledvin, což snižuje krevní tlak a působí preventivně proti srdečnímu infarktu. Přelijte 2 čajové lžičky listu pampelišky 200 ml vroucí vody, 10 minut vyluhujte, sceďte a pijte 3x denně po dlouhé období.

Třezalka tečkovaná, jmelí bílé, hloh ostrotrný, kokoška pastuší tobolka, zeměžluč lékařský. Všechny tyto bylinky pomáhají snižovat krevní tlak. Libovolnou směs těchto bylinek přelijte 150 ml studené vody, nechte louhovat 10 hodin a nakonec sceďte. Potom přelijte 1 lžíci směsi 150 ml vroucí vody, nechte vyluhovat 10 minut a sceďte.

Rebříček obecný snižuje vysoký krevní tlak rozšiřováním periferních krevních cév. Přelijte 2 čajové lžičky řebříčku obecného 200 ml vroucí vody, 10 minut vyluhujte, sceďte a pijte 2x denně.

Třezalka tečkovaná, meduňka lékařská, arnikový květ (prha chlumní), routa vonná, nať přesličky rolní. Tyto bylinky povzbuzují ledviny a posilují srdce.

Tinktura na akutní snížení tlaku

Jak snížit krevní tlak? Velmi osvědčená kombinace je tinktura ze jmelí bílého, tinktura z kozlíku lékařského a tinktura z meduňky lékařské. Tinktury dohromady nakapejte do horkého mátového čaje. Působí okamžitě. Uklidňují podrážděné srdce a nervově podmíněné zvýšení krevního tlaku. Pijte po dobu 6 týdnů. Stabilizuje i nervový systém.

Koupele na snížení krevního tlaku

Jako přísady do koupele se při vysokém krevnímu tlaku nejvíce hodí byliny na uklidnění, například meduňka lékařská a levandule lékařská. Můžete použít i jejich silice. Smíchejte 10 kapek s 1 sklenicí smetany a vlijte do lázně.

 

Triky na snížení krevního tlaku ihned

Jak snížit krevní tlak? Podle čínské medicíny stačí začít stimulovat dva body na hlavě, abyste okamžitě snížili krevní tlak. Podle čínské medicíny je nejdůležitější správný průtok krve do svalů a tkání. Pokud někde v těle dojde ke stagnaci krve, začne rozvoj nemoci právě v tomto místě. A naopak – pokud tělu zajistíte správný průtok krve, dokáže se rychleji z nemoci vyléčit. Proto léčbě pomáhá masáž klíčových bodů.

Důležité jsou především tyto 3 body:

První bod se nachází na tváři v úrovni ušního lalůčku přibližně půl centimetru od ucha směrem k nosu. Bod masírujte konečky prstů přibližně 1 minutu na každé straně tváře. Nebojte se silněji přitlačit, neměli byste však cítit bolest. Nezáleží, zda budete masírovat ve směru, nebo proti směru hodinových ručiček. Důležité je, abyste na tento bod vyvíjeli tlak. Po těchto dvou jednoduchých krocích se váš krevní tlak vrátí do normálu.

Druhý bod se nachází na krku za ušním lalůčkem.

Třetí bod je celá linie, která vede od dobu za lalůčkem ucha až ke středu klíční kosti přímo svisle dolů. Jemně se dotýkejte celé linie konečky prstů odshora dolů po celé délce. Opakujte 10 x na obou stranách.

Zdroj: Shutterstock.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.