Vědci řeší záhadu, jak se tvořily sloupy věží ďáblů?

Nová studie geovědců z University of Liverpool identifikovala teplotu, při které chladicí magmatické trhliny vytvářejí geometrické sloupce, jako jsou ty, které se nacházejí v Giant’s Causeway v Severním Irsku a Devils Postpile v USA.

Geometrické sloupce se vyskytují v mnoha typech vulkanických hornin a formují se, jak se skála chladí a smršťuje, což vede k pravidelnému poli polygonálních hranolů nebo sloupců.

Sloupcové klouby patří k nejúžasnějším geologickým jevům na Zemi a v mnoha oblastech, včetně Giant’s Causeway, inspirovaly mytologie a legendy.

Jednou z nejtrvalejších a nejzajímavějších otázek, kterým geologové čelí, je teplota, při které magma tvoří tyto sloupcové klouby.

Liverpoolští geovědci provedli výzkumnou studii, aby zjistili, jak horké jsou skály, když se otevřely a vytvořily tyto velkolepé odrazové kameny.

V příspěvku publikovaném v časopisu Nature Communications navrhli vědci a studenti Univerzitní školy environmentálních věd nový typ experimentu, který ukazuje, jak se magma chladí, stahuje a akumuluje stres, dokud se nerozbije. Studie byla provedena na čedičových sloupcích sopky Eyjafjallajökull na Islandu.

Navrhli nový aparát, který umožňuje chlazení lávy, sevřené v lisu, stahovat a praskat za vytvoření sloupce. Tyto nové experimenty ukázaly, že horniny se zlomí, když se ochladí asi o 90 až 140 ° C pod teplotou, při které magma krystalizuje do horniny, což je asi 980 ° C pro bazalty.

To znamená, že sloupové spáry exponované v čedičových horninách, jak bylo pozorováno mimo jiné na obří hrázi a devils postpile (USA), byly vytvořeny kolem 840 – 890 ° C.

Yan Lavallée, Liverpoolský profesor vulkanologie, který vedl výzkum, řekl: „Teplota, při které magma ochlazuje, aby vytvořila tyto sloupcové klouby, je otázkou, která fascinuje svět geologie po velmi dlouhou dobu. Chtěli jsme vědět, zda teplota lávy způsobující zlomeniny byla horká, teplá nebo studená.

„Strávil jsem přes deset let přemýšlením, jak tuto otázku řešit a sestavit ten správný experiment, abych našel odpověď na tuto otázku. Nyní jsme s touto studií zjistili, že odpověď je horká, ale po jejím ztuhnutí.“

Dr. Anthony Lamur, pro kterého byla tato práce součástí doktorského studia, dodal: „Tyto experimenty byly technicky velmi náročné, ale jasně ukazují sílu a význam tepelné kontrakce na vývoji chladících hornin a vývoji zlomenin“.

Dr. Jackie Kendrick, postdoktorandský výzkumný pracovník ve skupině Liverpoolu, řekl: „Znalost bodu, ve kterém je kritická fraktura chlazení magmatu, protože kromě toho, že vede k řezu tohoto ohromujícího geometrického prvku, iniciuje cirkulaci tekutin ve frakturní síti. tok reguluje přenos tepla ve sopečných systémech, které lze využít pro výrobu geotermální energie. Tato zjištění mají tedy ohromné ​​využití jak pro soprologický, tak pro geotermální výzkum. ““

Pochopení toho, jak se chladící magma a horniny stahují a lomují, je zásadní pro pochopení stability vulkanických konstrukcí a také toho, jak se teplo přenáší na Zemi.

Profesor Lavallée dodal: „Zjištění objasnila záhadná pozorování ztráty chladicí kapaliny, kterou provedli islandští inženýři při vrtání do horkých vulkanických hornin nad 800 C; ztráta chladicí kapaliny v tomto prostředí se nepředpokládala, ale naše studie naznačuje, že podstatné kontrakce takových horkých hornin by otevřela široké zlomeniny, které by odváděly chladicí kaši z vrtu.

„Teď, když to víme, můžeme revidovat naši strategii vrtání a dále hledat nový vývoj magmatických zdrojů energie.“

Výše uvedený příběh vychází z materiálů poskytnutých University of Liverpool .