
A jedna zajímavost: v kategorii “Matematika” získali z 800 možných bodů Američané asijského původu průměrně 595 bodů, Američané latinskoamerického původu 485 a krajané Obamy jen 428 bodů. O “bílých” Američanech je jen řečeno, že za sledované období (2006 – 2012) se jejich celkový výsledek snížil o 4 body, u ostatních národností se snížil o 22 bodů. Avšak kromě Asiatů, ti nepřestávají udivovat: jejich průměrný zisk se totiž zvýšil o 41 bodů! Tady je máte!
Materiál předložený Michaelem Snyderem je přesvědčující. Tím spíš, že autor má s čím srovnávat. Nabízí totiž svým čtenářům vyplnit si úkoly přijímací zkoušky pro přechod do vyššího ročníku (13 – 14 let) z roku… 1912. A připojuje i kopii výsledkové listiny zkoušky.
Jenom mě, upřímně řečeno, poněkud překvapil Michaelův dovětek. Napsal totiž: “Můžete se sami přesvědčit o tom, že tato zadání byla daleko těžší, než jsou dnes“. Tento vysoce vzdělaný autor pak ještě dodává, že by “zkouškou v roce 1912 sotva prošel“.
Zajímavé…
Pro ruského člověka (pro českého určitě také – pozn. překl.) však může být prohlédnutí těchto “obtížných” zkoušek z roku 1912 důvodem k optimismu. Myslím, že by to dokonce u něj vyvolalo i shovívavý úsměv. Pokud by totiž v sovětské škole byla takováto úroveň, je nepravděpodobné, že bychom mohli sestrojit atomovou bombu, vypouštět do kosmu rakety a postavit Dněprogres!
Zde je pro ilustraci několik příkladů oněch “obtížných” úkolů, před nimiž váhá autoritativní a po-americku vzdělaný spisovatel:
I. Výslovnost
Vyslov 40 zadaných slov.
II. Čtení
Přečti úryvek zadaný učitelem.
III. Aritmetika
Je předloženo deset úkolů.
1. Napsat slovy 5 zadaných čísel. Pozor, u čtyř z nich se jedná o desetinné číslo!
2. Spočítat: 35,7 + 4; 5,8 + 5,14; 59 + 112
3. Je dána cena metru tapety, rozměry stěn, dveří a dvou oken. Kolik bude tapeta stát?
4. Kdosi koupil farmu za 2.400 dolarů a prodal ji za 2.700 dolarů. Kolik procent byl zisk?
… A dále to pokračuje v podobném duchu. Ještě snad poslední úkol:
10. Je dána cena kubíku dřeva. Spočítej, kolik zaplatíš za nákup dřeva na stavbu boudy, jejíž šířka a výška jsou dány.
(Vzpomínám si, že když jsem byl učitelem matematiky, tak v 5. třídě střední školy (12 let) byly děti obeznámeny nejen s pojmy “objem” nebo “desetinné číslo”, ale uměly i samostatně operovat s běžnými zlomky. V americkém zadání je jediná nedesetinná část – zlomek 1/2. A připomínám, že tato zkouška je určena dětem ve věku 13 – 14 let!)
IV. Gramatika
Osm zadání typu “Jaké vlastnosti má sloveso” nebo “Rozdělte na části větu: John běží po mostě”.
Existuje ještě kapitola Geografie s 10 otázkami (typu “Vyjmenujte v sestupném pořadí tři největší státy Ameriky”), 10 otázek z historie (“Vůči kterému prezidentovi byl uplatněn impeachment?”) a 10 otázek týkajících se administrativního uspořádání USA (“Pojmenujte a vysvětlete tři druhy moci v USA).
A pak je tu ještě jedna kapitola – Fyziologie – s takovýmito otázkami:
Proč je třeba se učit fyziologii? Popiště uspořádání srdce. Jaký je rozdíl mezi žílami a tepnami?
Atd.
Nemám představu, s jakou epochou Ruska můžeme srovnávat tyto úkoly určené pro Američany ve věku 13 – 14 let. Je však jasné, že zcela určitě ne se sovětským obdobím, neboť například v učebnici algebry pro 6. ročník nacházíme takovéto úlohy:
překlad prvních dvou úloh:
b) Může dvojice čísel, kdy každé z nich je dělitelné 3, vyhovovat rovnici 37x + 41y = 107 ?1006. Najděte pět řešení těchto rovnic:
0 . x + 2y = -7
3x + 0 . y = -21
x . (y + 5) = 0
(x – 3) (y + 4) = 0
překlad první úlohy:
1021. Dokažte sestrojením, že grafy rovnic y = -x + 5, 2x – y = 16 a x + 2y – 3 = 0 se protínají v jednom bodě. Najděte souřadnice tohoto bodu.
překlad dvou úloh:
1. Na severní stranu školního pozemku děti nasadily po 45 kusech lip a akácií. Za několik dní nasázely ještě 15 lipek a 25 akácií. Kolik celkem nasadily lipek a kolik akácií?
2. Žáci vysázeli sazenice malin. V srpnu vysadili 35 kusů, v září 25 a v říjnu 15. Dobře se ujaly jen ty, které byly vysazeny v září. Ostatní byly slabé. Kolik bylo slabých sazenic?

zdroj:
http://ss69100.livejournal.com/1763763.html